home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend prikbord

home

Achter de schermen 11/13

vorige / volgende

Hoe gaat het met ons na 20 maanden

Ik had ook een andere titel kunnen nemen; "Hoe gaat het met ons met nog 100 dagen te gaan". Want het einde nadert. Ook al klinkt het voor velen riant dat we nog ruim drie maanden voor de boeg hebben, ik kan me nog een 'achter de schermen' herinneren die heette "Hoe gaat het met ons na 100 dagen"! Enerzijds stemt het ons treurig dat dit geweldige project bijna ten einde is. Niet omdat we geen zin hebben om naar huis te gaan, maar omdat er nog zoveel prachtige plekken te bezoeken overblijven. Anderzijds is het ook een prettige gedachte om straks weer een vast honk te hebben, want toegeven, ik heb wel last gehad van metaalmoeheid, zoals een andere wereldreizigster het omschreef.

Maar zoals altijd doet een verandering van omgeving wonderen. We wentelen ons nu in de relatieve luxe van Argentinië en Chili en ik voel me weer heerlijk. Met nog vele omgevingsveranderingen te gaan de komende drie maanden...

Metaalmoeheid
Ik had het even flink gehad met reizen. Een gevoel dat er langzaam ingeslopen was. Een walging van vieze straten en afval op straat, steegjes die naar oude urine ruiken, balen van stinkende mensen in de bus, van busritten die altijd uitlopen, van vieze pleeën en andermans haren in het douche-putje, van het gedoe om dingen te regelen, alle bagage in de gaten te moeten houden; kortom al die dingen die zo eigen zijn aan reizen. Als we iets gingen bezoeken of bezichtigen dan kon ik daar erg van genieten, maar snel daarna was de energie weer op. Johan had dit gevoel helemaal niet, hij vindt het nog steeds leuk om op buskaartjes jacht te gaan en met andere mensen in het guesthouse te integreren en te kletsen.

We hebben hele gesprekken gehad over wat we daarmee aan moesten, maar het alternatief om direct naar huis te gaan sprak ons beide helemaal niet aan. We hebben dus besloten om vooral veel leuke activiteiten te doen. Daartussen in zijn we nog rustiger gaan reizen, met op elke plek ook ruim de tijd om niets te doen. We zijn zelf gaan koken, omdat ik het helemaal had gehad met lokale eettentjes. Op het moment dat ik aan het lummelen ben, gaat Johan naar de plaatselijke markt voor verse groenten en daarna naar een luxe supermarkt voor de pasta, roomkaas en andere westerse eetprodukten. De meest heerlijke schotels tovert hij van dat ene brandertje. Als het enigszins te betalen is, nemen we een kamer met eigen badkamer. Behoefte aan privacy en heimwee naar het goede eten van thuis!

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Niet voor het eerst deze reis hebben we ons reisschema weer wat aangepast. Wel één van de weinige momenten dat het wegens het weer niet mogelijk was een land te bezoeken. In verband met grootschalige overstromingen in Bolivia was reizen daar niet onmogelijk, maar wel erg lastig. Net toen we besloten hadden om alleen maar leuke dingen te doen. We hadden al niet zoveel tijd voor Bolivia en we wilden niet het risico lopen om vast te komen zitten in een bus, als er al bussen reden. Eigenlijk hadden we ook geen zin meer in dit gedoe. Met pijn in mijn hart heb ik een hoogtepunt moeten opgeven, 'Salar de Uyuni', de beroemde -nu overstroomde- zoutvlakte in zuid Bolivia. In plaats daarvan hebben we de bestemmingen van ons wereldticket weer wat gehusselt.

Aan de ene kant waren we erg blij met de mogelijkheden die ons wereldticket bood, aan de andere kant was het ook rampzalig om zo'n ticket hier te veranderen. Geen reisbureau die hier de voorwaarden kent, dus na een week lang faxen en bellen kregen we eindelijk ons nieuwe - en nog steeds verkeerde- ticket. We vliegen nu helemaal naar het zuiden van Chili. Overland gaan we rustig naar boven tot Santiago. Van Santiago vliegen we via Paaseiland naar Tahiti (wat we erg graag wilden) en dan naar Australië. Al onze interne vluchten in Australië blijven gehandhaafd, maar daarna vliegen we door naar de Philipijnen om Sonja en Jan Willem te bezoeken en tenslotte via Hong Kong naar Singapore om op bezoek te gaan bij Marijke en Ajez. Erg veel omgevingsveranderingen in de komende tijd en ik ben dan ook bang dat het laatste traject erg snel zal gaan!

Nog meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen
Niets is zo veranderlijk als het leven van een reiziger. Eigenlijk kun je niets van te voren plannen. Avontuurlijk, maar soms ook heel vermoeiend! De aanpassingen van Lan Chili hadden ons opgescheept met 12 dagen voor heel Chili (veel te weinig) en 5 weken op Paaseiland (veel te lang). Tijdens het inchecken voor onze vlucht van La Paz naar Punta Arenas in Zuid Chili doen we weer een poging om dit te veranderen. En ja hoor, nu hebben we ruim zes weken in Chili en maar drie dagen Paaseiland. Ook niet optimaal, maar toch iets beter. Als we midden in de nacht arriveren in een koud en regenachtig Punta Arenas ontmoeten we een Amerikaanse broer en zus. Zij willen hun vier dagen Chili effectief besteden en hebben dus een peperdure auto gehuurd. Samen met een Australiër kunnen we van het vliegveld meerijden naar de stad. Een gratis ritje eindigt in een urenlange rondrit door een onbekende stad ver weg in Patagonië. Alle betaalbare hotels zitten vol. Om twee uur 's nachts vinden we eindelijk een kamer die we met onze drie kersverse metgezellen kunnen delen. Zo onwerkelijk allemaal. Bijna gaan we de volgende dag met hun mee. Vier dagen gratis door zuid Chili racen klink aantrekkelijk, maar we besluiten toch voor ons eigen -rustiger- reisschema te kiezen. Een schema dat nu weer het perspectief heeft van genoeg tijd. Niet gepland wordt Argentinië daarom onze volgende bestemming. En zo zitten we opeens echt aan het einde van de wereld, in Vuurland.

Westerse geneugten
Nooit geweten dat een mens zo blij kan zijn met een westerse omgeving. Chili en Argentinië zijn namelijk heel westers: de straten zijn schoon, de huizen zijn netjes, de supermarkten vol en ruim gesorteerd. Net als tijdens de zomer in Nederland is het hier nu ook heel lang licht. Na zo'n lange tijd in de buurt van de evenaar weten we niet beter of het wordt altijd om zes uur donker. Toch nog een nadeel van tropische landen. Toegeven, we vinden het heerlijk hier, blijkbaar was voor mij het maximum aan armoede bereikt. Behalve dat alles schoner is, zijn dingen ook beter geregeld. Bij de toeristeninformatie krijg je prachtige brochures mee en hebben ze uitgebreide informatie in het Engels. Naar nationale parken rijden de hele dag busjes, de campings zijn bereikbaar met openbaar vervoer, busreizen duren niet langer dan gepland en de bussen zijn goed en comfortabel. Wat slecht dat je zo kunt genieten van luxe, of is dat juist fijn?

Westers prijskaartje
Alles heeft natuurlijk zijn keerzijde, aan westerse omstandigheden zit ook een -soms meer dan- westers prijskaartje. Nu hadden we daar wel een beetje rekening mee gehouden, maar een verhoging van ons dagbudget van 30 naar 50 dollar per dag heeft niet voldoende speelruimte opgeleverd. Dat levert wel een beetje stress op, maar niet al te erg. We houden nu gewoon af en toe een financiële rustdag. Het geld van die week is dan op en dan doen we een dagje niets (wat ook al snel 20 dollar kost aan eten en slapen). De hostals zijn hier prima, hoewel het sanitair niet altijd even geweldig is, is het wel schoon en is er altijd warm water (erg belangrijk in dit frisse klimaat). Er is bijna altijd een keuken, zodat we lekker zelf kunnen koken. Qua privacy hebben we weer moeten inleveren. Een kamer komt niet eens in aanmerking, want een dorm is vaak al 10 dollar per bed. Net als in het begin van onze reis liggen we nu weer in volle slaapzalen, waar de mensen 's nacht nog om twaalf uur binnenkomen en waar de eersten 's morgens om zes uur al ritselend hun rugzak weer inpakken. Over snurkende mannen zullen we het maar niet hebben. Maar dat hebben we er voor over.

De financiën
Onze potjes gaan hard. De post dagelijks budget staat op 23.018 dollar (van de begrote 19.400), dat is een begroting met het nieuwe dagbudget van 50 dollar.... Op het vliegticketbudget is nog een boete afgeboekt, voor het veranderen van onze wereldtickets à 182 dollar (met 7239 dollar nog 761 dollar over). De rest van de posten is onveranderd gebleven. Eigenlijk werken we ook minder met de potjes dan in het begin. Vanwege het simpele feit dat we nog slechts een bepaald bedrag over hebben en niet meer. Van dat bedrag halen we de wekelijkse uitgaven af en dan weten we wat we de resterende weken nog kunnen uitgeven. We krijgen nu ook maandelijks een update van alle rekeningsaldi in Nederland, zodat we ons niet rijker rekenen dan we zijn. Dat is het nadeel van dure landen op het einde van reis. In totaal hebben we nu 34.786 dollar uitgegeven.

Steeds vaker lopen we nu tegen het feit aan dat we iets doen 'voor de laatste keer tijdens deze reis'. Zo gaan we nu weer terug naar Chili alwaar we in Torres del Paine gaan trekken. Dit gaat toch echt onze laatste trekking worden!

top

home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend