home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend prikbord

home

Achter de schermen 12/13

vorige / volgende

Hoe gaat het met ons na 665 dagen

Dit wordt een speciale aflevering van Achter de schermen. Bij deze willen we melding maken van het feit dat er een nieuwe wereldreiziger op komst is. We hebben lang nagedacht of we dat wel op deze manier wereldkundig willen maken, maar terugkijkend op de afgelopen maanden, realiseren we ons dat dit toch wel heel erg van invloed is op hoe we reizen, wat we doen en hoe we dingen ervaren. Om een eerlijk beeld te blijven geven, wijden we er deze achter de schermen aan.

We komen overigens niet eerder terug dan de geplande datum van 19 juni, tenzij dat noodzakelijk of verstandig mocht blijken. De reis en de verhalen blijven dus gewoon doorgaan!

'Zeeziek'
Voor veel mensen lijkt zwanger worden op reis een absurd idee, toch hebben we er tot op heden geen spijt van dat we het zo hebben aangepakt. Het idee speelde al wel langer, maar nam pas echt vaste vormen aan toen we in Afrika een hoogzwangere Francaise op een motor tegenkwamen. Bovendien waren we op dat moment als ruim een jaar weg en hadden we al een tevreden gevoel over onze reis; een onverwachtse terugkeer naar huis vonden we vanaf dat moment niet onoverkomelijk meer. Uiteindelijk is het pas gebeurd in Peru bij het Titicacameer. In eerste instantie merkte ik er niets van, maar langzaam gingen vermoeidheid en een veranderende smaak een rol spelen. Na aanhoudende 'zeeziekte' na de Galapagos toch maar eens een testje gedaan.

Kokhalzen
Gelukkig ben je op reis vrij om zoveel te slapen als je wilt en dat heb ik dan ook gedaan. Hele dagen in mijn bed en maar pitten. Vandaar dat we met name in Ecuador toch beduidend minder hebben gezien dan je zou verwachten in vijf weken. Mijn veranderende eetlust werd op een gegeven moment zo erg, dat ik een totale afkeer kreeg van lokaal eten: veelal gefrituurde kip en vette patat. Als ik een druipend kippetje in de etalage zag, dan ging ik al bijna over mijn nek (terwijl Johan zijn lippen eens lekker aflikte). Maar ook vieze toiletten, stinkende mensen, afval op straat etc, leidde tot kokhalzen. En dat zijn toch wel allemaal dingen die je veel tegenkomt op reis. Voor het grootste deel heeft Johan dit opgevangen. Hij verkent altijd de omgeving en kon mij daarna zoveel mogelijk om afvalhopen en stinkende vleesmarkten heen leiden. Ook zijn we toen zelf gaan koken, waarbij Johan altijd de inkopen deed en mij gerechten voortoverde die zoveel mogelijk op thuis leken.

Reizen
Het reistempo is mede daardoor ook afgenomen, we hebben minder nachtbussen genomen en kortere reisafstanden ingepland, meer aandacht besteed aan het zoeken naar een goede kamer en altijd op zoek naar vers fruit, zuivel en gevarieerde groenten. De aandacht lag vanaf dat moment niet meer op reizen alleen. Op enkele punten hebben we ook aanpassingen moeten doen in de voorgenomen activiteiten. Een bezoekje aan de Amazone hebben we laten vervallen, vanwege het gevaar van malaria, in Bolivia hebben we geen wilde busritten gemaakt naar overstroomde gebieden en in Chili hebben we het niveau van onze trekkings wat aangepast. Vanaf een maand of vier voelde ik me weer fit en vrolijk en pas vanaf vijf maanden is Johan wat dingen alleen gaan doen (zoals vulkaanbeklimmingen).

Positiekleding
De kenmerken van metaalmoeheid en de behoefte aan een 'westerse omgeving', zoals die in de vorige Achter de schermen naar voren kwamen, zijn voor een deel te wijden aan mijn zwangerschap, maar zeker niet helemaal. Het improvisatievermogen wordt weer volop getest. Onze informatie halen we voornamelijk van het Internet (www.babycenter.com) en van één zwangere vriendin in Nederland die wat eerder op de hoogte was van de nieuwe wereldreiziger dan de rest. Adressen voor zwangerschapscontroles krijgen we door de Nederlandse ambassade in het betreffende land te mailen, eigenaars van hotels te vragen of doordat we ter plekke mensen kennen. In Zuid-Amerika zijn hele goede privé-klinieken. Als je wat meer geld neerlegt dan de gemiddelde lokaal, is er topzorg op westers niveau beschikbaar.

Geen zwangerschapsverlof
Zwangerschapskleding kun je in Zuid-Amerika wat minder goed vinden, dus heeft Johan mijn afritsbare broek naar een naaivrouwtje gebracht en er aan beide kanten 12 cm stof met elastiek tussen laten zetten. We hebben mijn rugzak zo licht mogelijk gemaakt (Johan sjouwt zich dus een ongeluk) en sinds kort hebben we een opvouwbare trolly waar we 'm op kunnen zetten. Alle luchtvaartmaatschappijen zijn gemaild zodat we precies weten tot wanneer ik mag vliegen. Zo is er voor alles een oplossing. Tenslotte is voor ons het reizen net zo'n dagelijkse kost geworden als voor andere mensen werken. Alleen een betaald zwangerschapsverlof zal ik moeten ontberen.

Eerste evaluatie
Nog slechts twee maanden en dan landen we op Schiphol. Zoals verwacht gaat het nu ineens heel snel. Bestemmingen waar we heel lang naar hebben uitgekeken, zoals Paaseiland en Tahiti, hebben we alweer gehad en waren absoluut geweldig. Naarmate 19 juni dichterbij komt is het onvermijdelijk dat het leven van thuis steeds vaker opduikt in gesprekken: "Hoe zal ons huis er uitzien na twee jaar", "Hoe snel vinden we weer werk" en "Hoe gaan we het regelen met verzekeringen" etc. Ook hebben we laatst voor het eerst geëvalueerd wat we nu eigenlijk vinden van deze reis, of we blij zijn dat we het hebben gedaan (ja!) en wat we ervan hebben geleerd. Toch proberen we dit niet teveel de overhand te laten krijgen, om nog wel van de laatste periode te genieten en niet twee maanden lang bezig te zijn met naar huis gaan. Ik heb er wel even aan gedacht om alvast een agenda te kopen, want de eerste uitnodigingen voor feestjes en huwelijken zijn al weer binnen. Maar dat is nu juist een aspect waar ik met heel veel genoegen naar uitkijk. Ben nu al vrienden aan het uitnodigen voor het drinken van witbiertjes langs de Oude Gracht.

Financiën
De financiën gaan hard, maar we hebben nog alles onder controle. Ons verhoogde budget van 50 U$ per dag heeft het zowaar gehouden in Chili. Zelfs met een enkele vlucht en een dure boottocht, hebben we het gemiddeld genomen gered. Ook Paaseiland en Tahiti hebben we met dit budget kunnen bolwerken. Op Paaseiland hebben we een huurauto gedeeld en gratis gekampeerd. Op Tahiti voornamelijk op het strand gelegen. In andere landen hou je dan geld over, maar in Tahiti red je het dan net. Zelfs een dagje auto en een duik voor Johan vielen binnen het budget. Totaal van het dagbudget is nu 25.388 us$ van de begrote 21.850 us$ (het tekort blijft stabiel op 3.538 us$). Alle andere potjes zijn onveranderd gebleven, dus daarmee komt het totaal voor deze reis nu op 37.091 us$. Het is nu bijna een omgekeerde wereld. We proberen niet teveel uit te geven, om zo nog wat te sparen voor onze terugkomst, zodat we het de eerste maand in elk geval overleven.

Als we straks thuis zijn hebben we een baby die op 4000 meter hoogte is gemaakt en de halve wereld is rondgereisd (zonder daar iets van gezien te hebben), maar voorlopig lopen pa en ma nog met een rugzak en een twee jaar oude Albert Hein tas rond. Deze laatste hangt helemaal van tape aan elkaar, maar toch nog zoveel beter dan de plastic zakken van hier.... Menig zwerver zou er zijn neus voor ophalen!

top

home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend