home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend prikbord

home

Thailand 1/2

vorige / volgende

Bangkok 22 juni 1999

Metamorfose

Je hoort wel eens mensen praten over ontstressen en acclimatiseren. Ik kan je vertellen dat we nu inderdaad hebben gemerkt wat dat betekent. De laatse weken voor vertek zijn enorm hectisch geweest. Zoveel mensen nog willen zien, nog zoveel dingen willen regelen. En eigenlijk was het hele voorafgaande jaar ook al een beetje zo. Een aaneenschakeling van werken, verbouwen, voorbereiden en extra veel socializen.

Ook de dag van vertek is in een roes voorbij gegaan. 's ochtends vroeg het renaultje van Michiel nog helemaal volgestouwd met spullen van ons die over de huizen van de ouders verdeeld moesten worden. Daarna en heerlijke afscheidsbrunche met ouders en broers en zussen. Op schiphol bleken ook nog een hele stel vrienden te staan. Omdat we me El Al vlogen, moesten naar een aparte, superbeveiligde incheckbalie. Daar werden we aan een soort kruisverhoor onderworpen. Of wij een relatie hadden, waar we woonden, hoe ver dat van Schiphol is, wat onze bestemmingen zijn. Ze wilden onze vaccinatieboekjes zien en onze reisboeken etc. Daarna werden we gelukkig nog wel in de gelegenheid gesteld om nog even koffie te drinken met de uitzwaaiclub. Dat was gewoon erg gezellig.

Toen het onvermijdelijke afscheid, maar daar heeft Johan mij doorheen gesleurd. Regelwerk op Thanon Kao San Waarschijnlijk als gevolg van een soort oververmoeidheid, kreeg ik zelf last van een griepje de dagen voor vertrek. Johan kreeg zijn inzinking tijdens de reis. Met diaree en flinke koorts op het vliegveld van Tel Aviv gehangen. Toch wel een lange vlucht, met nog een stopover op Bombay (dat wisten we niet eens!
Op het moment dat je de deur naar buiten opendoet, valt meteen de warme vohtige doek op je. Dan ruik je als het ware weer die tropische lucht. Dan is het pas weer echt. Heel onwennig staan we daar met onze gloednieuwe Lonely Planet in de handen. We willen niet voor de dure en makkelijke weg kiezen (taxi), maar om direct met de rugzakken in een lokale bus te springen, zien we ook niet zo zitten. Het wordt de middenweg, een specilae busverbinding van het vliegveld met het centrum.
Op Kao San Road ben ik weer op bekend terrein, maar gezien mijn altijd afwezige richtingsgevoel is het toch weer even zoeken. We merkten dat we nog helemaal niet op elkaar waren ingespeeld. Continue bekvechten, andere dingen willen doen. We voelden ons met name erg nieuw en erg vers (wit). Het regelwerk ging de volgende dag gewoon door. Meteen Kao San Road doorgespit. Fotorolletjes gekocht (meteen afgezet), geld gepind, bustickets geregeld (wel afgedongen). Een poging gedaan om een visum voor Laos te bemachtigen (poging gestaakt). We werden helemaal gek. De rest van de dag wezenloos op een bankje gehangen. Amazing Thailand Zittend op dat bankje kom je dan een beetje tot bezinning. We waren eigenijk nog heel achterdochtig ingesteld, ten opzichte van de mensen om ons heen. Johan ziet in iedereen een potentiele dief. Ik heb het gevoel dat iedereen ons oplicht.

Vanuit een telefooncel belden we de ambassade van Laos, maar daar spraken ze geen engels. Twee thaise vrouwtjes die na ons wilden bellen konden ons wel helpen, zij spraken Lao. We geloofden er niets van, we verdachten ze ervan dat ze helemaal geen contact met de ambassade kon krijgen en dat ze tegen ons een fake-verhaal ophingen. Tomorrow is better. Everything close at 4 (het is dan pas half 2), too late. Tomorrow better. Aarzelend lopen we toch richting bussen. Ongevraagd worden we weer van advies gediend. Als we naar de bus richting de ambassade vragen, zegt de jongen: bus 15, but now too late. Tomorrow is better. Een bankje verder gaan zitten, dichter bij bus 15. Worden we aangesproken door een man. Heel gesprek, hij spreekt redelijk engels. Hij legt uit dat je een visum ' s ochtend moet inleveren en 's middags moet ophalen. De ambassade sluit om 4 uur en door de enorme verkeersdrukte doe je er gewoon twee uur over om daar te komen.
Conclusie: alle die mensen hadden ons dus naar alle oprechtheid geholpen. We zijn moe en veel te achterdochtig! Daarom besloten om de dag erna gewoon eerst naar een eiland te gaan om eens uit te rusten. Een wijze beslissing. Want toen we na 10 dagen hangmatten in Bangkok terugkwamen, voelden we ons het mannetje. We zijn nu wat gebruinder , voor het gebied rond Thanon Kao San hebben we al geen reisgids meer nodig en we eten heel professioneel al langs de weg uit een stalletje. We zijn wel klaar voor Laos nu.

top

home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend