home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend prikbord

home

India 3/7

vorige /volgende

(16/01/00)

Een lange, hete kerst

Overal zwemmen felgekleurde vissen om ons heen. Het eerste dat Johan zo ongeveer ziet is een reefshark. Ook de felpaarse bewegende lipjes in het koraal op de bodem zijn prachtig om te zien. Het lijken wel een soort kronkelende vagina's. Als we naar de volgende snorkelplaats varen, passeren we een enorme manta (vleugelvis) en een kleine school dolfijnen. Geweldig om zulke vissen in de open zee te zien zwemmen. Het koraal is wat minder mooi, maar de vele vissen maken alles goed.

Helemaal rozig en verbrand zitten we 's avonds bij de Shanti-familie in het restaurant. Het is kerstavond! Onder invloed van de tropische omgeving glijden de dagen voorbij zonder dat je er erg in hebt.

Calcutta 04:00 AM
Via het hotel hebben we een taxi geregeld, die ons 's nachts naar het vliegveld zal brengen. Als we om vier uur in de taxi willen stappen, ligt daarin niet alleen de taxichauffeur te slapen, maar ook nog wat andere mensen. Met hun slaperig hoofden nemen deze straatverkopers alvast hun posities in voor de komende morgen. Met een halfleeg vliegtuig vliegen we naar Port Blair. Hoewel we weten dat dit niet bepaald het mooiste gedeelte van de Andamans is, valt het ons toch een beetje tegen. In plaats van tropische jungle en witte standen zitten we in een stoffig en vies Port Blair.

De Andamans moeten meer toeristen gaan trekken de komende jaren. Maar vooralsnog is er veel te weinig accomodatie. Met behoorlijk wat moeite vinden we uiteindelijk een houten hokje in de Central Lodge. Wel heel goedkoop, maar ook heel vol. De hele tuin staat bovendien vol met tentjes en aan elke boom hangt een hangmat. De situatie op de andere eilanden belooft niet veel beter te zijn. Dus ook wij schaffen een hangmat aan.

Neil Island
Hoewel we eigenlijk op weg zijn naar het eiland Havelock, passeren we eerst Neil Island en dat ziet er zo mooi uit dat we in een opwelling van boord gaan. Dit is geen foute keuze geweest. In totaal zullen we twee en halve week op Neil zitten. De enige activiteiten die we ondernemen zijn strandbezoek, snorkelen en soms huren we een fiets. Maar de dichtsbijzijnde stranden hebben de voorkeur. Bij toeval komen we in het hotel van de overheid terecht, 'Hawabill Nest'. We hebben een ruime dorm, die we bijna altijd voor ons alleen hebben. Het personeel wordt betaald door de overheid en echt hard werken doet een Indiase ambtenaar niet. 's Middags zit de boel dicht en ligt het voltalige personeel te slapen in de zitkamer of in een niet bezette hotelkamer. Ondanks het gebrek aan accomodatie op Neil staan de kamers vaak leeg. Het reserveringssysteem is wat onduidelijk. Eigenlijk lopen alle boekingen via de VVV in Port Blair, maar als het niet vol is, verhuren ze hier zelf ook kamers. Stel dat er reserveringen uit Port Blair komen, dan moet je wel je kamer uit. Nee, ze kunnn niet zelf naar Port Blair bellen om dit te checken. Ze moeten afwachten of er op de boot mensen met een reserveringsticket zitten.

We moeten halverwege ons verblijf dan ook een keer verkassen en wijken uit naar het enige andere guesthouse op Neil, dat van de Shanti-familie. Ondanks dat we hun eten heerlijk vinden, bevalt hun guesthouse wat minder goed. Geen fan, geen licht en het toilet is beneden, ergens achter het huis in de tuin. Als je wilt douchen moet je eerst de betonnen waterbak vullen met water uit de put. Tja, we zijn wat verwend, de volgende dag gaan we snel weer terug naar Hawabill Nest.

Kerstvis
Het is heerlijk toeven op Neil. Na de eerste succesvolle snorkeltocht, besluiten we nog een keer te gaan. We vertrekken vroeg zodat we niet te laat terug zijn, het is immers kerstavond vanavond. Verdekt tussen de bomen van het mangrove-strand ligt het vissersbootje afgemeerd. Helaas zijn de golven te hoog om naar het onbewoonde Sir Hugh eiland te gaan. Daarom doen we net als de vorige keer meerdere snorkelplaatsen aan. Vissen in overvloed. Fel geel/zwarte bijna ronde vissen (Batfish), vissen met allerlei felle kleuren, gestreept of gevlekt, een vis met een tijgerprint en hele scholen grote vissen: Bumphead Parrotfish. Deze vissen hebben grote uitpuilende monden en als ze in het koraal happen dan krullen ze hun lippen op. Ze zijn zo groot dat ik ze een beetje eng vindt.

De stuurman en zijn hulpje snorkelen zelf ook ijverig mee; om voor ons grote vissen op te sporen en voor zichzelf om zeeslakken op te duiken. Hmm, die krijgen vanavond een heerlijk avondmaal. Moe en een tikje verbrand, worden we 's middags weer op het mangrove strand afgezet. Onderweg naar het dorp worden er door de familie van de stuurman wat verse kokosnoten voor ons opengehakt. Als we 's avonds met het hele stel bij Shanti aan het eten zijn, een lekkere malse Baracuda, dan voelt het helemaal niet als kerstavond. We blijven allemaal wat langer plakken dan gewoonlijk, maar om half tien wordt de Shanti-winkel toch echt gesloten.

Eend masala

In plaats van met stemmige kerstliedjes worden we in alle vroegte wakker geschud door Hindi-liedjes uit de lokale tempel. Eerste kerstdag is een rustdag en dat vatten we heel letterlijk op. We gaan niet naar het strand vandaag. Totaan het ontbijt in bed. Daarna languit op de ongebruikte bedden in de dorm en buiten op een stoel een boekje lezen, in het dagboek schrijven en kletsen. Het is feest vandaag, dus we tracteren onszelf op een zak chips. Zoals het geval is met al het eten is helaas ook de chips voorzien van masalakruiden. Eten en snoep zijn de kerst-ingredienten die we het meest missen van de kerstdagen thuis. Daarom hebben we een echt kerstdiner geregeld bij Shanti: een gegrilde eend, gebakken aardappelen en sla!

Vol verwachting gaan we reeds tegen vijven naar het restaurant. We nemen natuurlijk onze kerstboom mee. Zo'n ouderwetse nepkerstboom met glinsterende groene sliertjes takken. Geheel opvouwbaar. We slepen dat ding al mee vanaf Calcutta. In Port Blair werden we zelfs herkend door taxichauffeurs "jullie zijn gisteren aangekomen, want ik zag jullie met een kerstboom". Toen was de kerstboom nog in opgevouwen toestand. Nu lopen we er in vol ornaat mee over de bazaar. Een hele schare joelende kinderen achter ons aan natuurlijk. Bij Shanti zetten we hem midden op tafel. Helaas staat er vanavond een flinke wind. De kerstboom waait regelmatig om, waarbij alle glitterklokjes op de grond vallen. Het Shanti-meisje vertelt dat ze de eend al hebben gevild en dat hij nu staat te sudderen. "Er zat nog een ei in de eend, of we dat willen zien?" vraagt ze. Nee, dank je wel. De 'complete' eend verschijnt in stukken op twee borden verdeeld. Alleen peper en zout is een beetje magertjes, moeten ze hebben gedacht, want de eend drijft in een laag masala(curry)poeder. Ook de gebakken aardappeltjes zijn pittig gekruid. Maar het smaakt prima. De nek, de vleugels, de zwemvliespoten, alles ligt op ons bordje, we hebben echt een hele eend gekregen.

Shanti-clan
Op tweede kertdag kerstdag zijn wel weer toe aan een uitje. Met kerstboom begeven we ons op weg naar het mangrove strand. Om niet weer het halve dorp achter ons aan te krijgen, hebben we de kerstboom opgevouwen in een sarong. De weg naar het strand blijkt vandaag niet zonder gevaren; woeste honden en een dolle koe die los breekt als wij passeren. Eenmaal op het strandje gaan we gezellig onder onze kerstboom liggen. Aangezien we hier toch blijven tot en met het nieuwe millennium, gaan we niet meer met onze boom slepen. We beloven de Shanti-familie dat zij onze kerstboom krijgen, zodat ze daar volgend jaar mee kunnen pronken. Uit alles blijkt onze inmiddels intieme band met de Shanti-familie. Op een eiland als Neil heb je niet veel keuze aan restaurants, het is Shanti of de concurrent. De meeste reizigers kiezen slechts eenmaal en gaan daarna telkens terug naar hetzelfde restaurant. Enerzijds uit gewoonte, anderzijds omdat je jezelf een hoop gedoe op de hals haalt als je ineens bij de ander gaat eten.

Het feit dat wij na één nacht in hun guesthouse weer naar het overheidshotel zijn vertrokken, hebben ze ons niet in dank afgenomen. Maar we zijn wel trouwe eters gebleven. Vaak gaan we ook op rustige momenten eten en daardoor begrijpen we steeds beter hoe de omvangrijke Shanti-clan in elkaar steekt. Alles draait om de vier maanden oude Sumita. Letterlijk iedereen zeult met haar rond, van jong tot oud, ooms, opa, neven, oud ooms etc. Met dikke blote babybillen wordt Sumita tussen de borden van de gasten op tafel gezet. Ze kan al zelf zitten, maar echt ruimte om rond te kruipen is er niet. vandaar dat ze 24 uur per dag wordt rondgedragen. Alles verdwijnt in haar tandelozemondje, ook dingen die net tusen de schurftige straathonden op straat zijn gevallen. Rondom Sumita ontplooit zich een heel netwerk van broers en zussen, aangetrouwde familie en daar weer familie van. We bespreken de nieuwe businessopportunities van Neil Island, we leren ze mastermind, ze weten precies wat we eten, drinken en snoepen ("again toothpaste? yesterday you buy also toothpaste") en tenslotte willen ze Johan graag koppelen aan de ongetrouwde, ietwat mollige Shanti-dochter. Kortom tijd om naar het volgende eiland te gaan, Havelock.

top

home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend