home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend prikbord

home

Pakistan 2/4

vorige / volgende

   
 

(21/10/99)

Karakoram Highway, meer een bestemming dan een weg.

"Mijn vriendin Mirjam, mijn vriendin" zegt Nritsi glunderend, terwijl ze mijn hand pakt. In een moordend tempo sleurt ze me vervolgens de berg op. Iedereen die we passeren groet ons met een 'salam aleikum'. Hartverwarmend, de Pakistaanse mensen hier in de Hunza vallei.

Het is een aangename verandering, na al die weken China. Eigenlijk begint die verandering al in Kashgar. Het uiterste zuidwesten van China en tevens het begin van de Karakoram Highway.

Kashgar veemarkt
Tijdens de zondagmarkt in Kashgar, worden produkten van heinde en ver aangevoerd. Met name de dieren hoor je 's ochtens in alle vroegte op alle aanvoerroutes loeien, blaten, kakelen en balken. We lopen via het oude deel van de stad, met allemaal lemen huisjes, richting de markt. Je ziet hier al wel vrouwen die geheel schuil gaan achter een sluier. Het gezegde gaat dat hier alleen de oude en de lelijke vrouwen een sluier dragen. De markt is nog in de opbouwfase als we aankomen, toch is het al een drukte van belang. De schapen staan netjes zigzag aan elkaar gebonden. Achterin worden ter plekke de dieren geslacht die daar blijkbaar rijp voor zijn. De kop van het laatste exemplaar ligt nog in het ochtendzonnetje. Naast vooral veel schapen is er een uitgebreide verzameling stieren en ezels en hier en daar een verdwaalde kameel. De dieren worden door collegahandelaren bevoelt en betast, terwijl de eigenaren de konten goed opscheren, zodat het lijkt of er enorme vleeshammen aanhangen. De gezichten van de handelaren zijn prachtig. Bijna alleen maar mannen. De Oeigoeren met hun ovale gezichten en kleppetten onderscheiden zich van de mannen met de moslimpetjes. Ook zijn er veel oude, langbebaarde mannen met bontmutsen te vinden. De emoties lopen zo nu en dan hoog op. Mannen die vechten tussen de schapen trekken veel omstanders, maar worden uiteindelijk uit elkaar gehaald.

Digitale bidtijd
Het is duidelijk te merken dat we richting Pakistan gaan, ons hotel wordt voornamelijk bevolkt door donkere en bebaarde Pakistani in 'shalwar kamizes', een ruimzittende broek met bijpassende tuniek. We moeten even wennen aan het feit dat ze je voortdurend groeten. Dat zijn we niet zo gewend in China en in eerste instantie zijn we wat wantrouwend. De bus die ons over de grens zal brengen, wordt opgeladen. Een proces dat uren duurt. Onderwijl leren we Azhar kennen. Azhar verteld ons het nodige over Pakistan en behoedt ons voor allerlei steekpenningen die we moeten betalen om onze bagage op de bus te krijgen. Azhar zal onze steun en toeverlaat worden tijdens de tweedaagse reis naar Sost in Pakistan. Als de bus na al die uren eindelijk vertrekt, wordt er een half uur later een lunchstop gehouden. Azhar en zijn vriend gaan naar de plaatselijke moskee om te bidden. Even later worden we overladen met druiven, cola en andere etenswaren. Onderweg begint het te sneeuwen, maar goed dat we hebben besloten om toch maar niet te kamperen bij het Kara Kul meer. De mooie hoge toppen van het Pamirgebergte gaan geheel schuil in de wolken en rond het meer waait een ijzige wind. Azhar en zijn vrienden gaan met hun bidmatjes op de oever zitten, om aan hun bidplicht te voldoen. Wij verbazen ons erover dat ze blijkbaar feiloos de richting van Mekka kunnen bepalen. Dan laat hij zien dat ze daarvoor over de laatste technische snufjes beschikken: een horloge met digitaal kompas. Met de juiste lengte- en breedte graden geeft het bovendien voor elke lokaties de exacte bidtijd aan. Dit luisterd op de minuut nauwkeurig, dus we adviseren hem een GPS aan te schaffen. Met dit sateliet gestuurde positioneringssysteem heeft hij alle benodigde informatie.

Over de Kunjerab
We overnachten in Tashkurgan, nog net China, alwaar alle bagage op het dak van de bus moet blijven; douane voorschiften wordt er gezegt. Als we 's ochtends bij de busstop aankomen, is onze bus met bagage nergens te bespeuren. Hij blijkt opgehouden door de generale repetitie voor de 1-oktobermars van morgen. Het is de bus in en uit, want bij de douane moet het hele dak alsnog worden leeggehaald. Het duurt een paar uur voordat de lading er weer opzit. Azhar is vader van drie kinderen en pas 29 jaar. Hij is streng moslim en draagt een lange zwarte baard. Daardoor lijkt hij minstens 20 jaar ouder. Hij is gescheiden van zijn vrouw, omdat zij graag actrice wilde worden. "Lerares had nog net gekund", volgens Azhar maatstaven, maar actrice dat ging 'm echt te ver. Bovendien kookte ze nooit eten en werden de kinderen eigenlijk opgevoerd door zijn moeder. Het stemde hem zeer droevig, maar uiteindelijk had hij voldaan aan haar scheidingsverzoek. Hij gaat nooit hertrouwen. De weg naar de Kunjerab is best lang, er zijn veel checkposten met Chinese militairen, die telkens opnieuw alle paspoorten willen controleren. Op het hoogste punt van de Kunjerabpas, 4700 meter hoog, gaan de houten Chinese electriciteitspalen over in de ijzeren versie van Pakistan. Het landschap verandert direct. De hoge maar glooiende Pamirbergen maken plaats voor de scherpe en gekartelde Karakorambergen aan de Pakistaanse zijde. Deze dramatisch uitziende bergen worden doorsneden door een diep rivierdal. Onze Pakistaanse medereizigers worden nog drukker en omarmen bij iedere stop hun broeders. In Sost staat een houten bureautje bij de busstop. Daar wordt ons paspoort gestempeld. We zijn in Pakistan!

Het dak op
Onze eerste bestemming is Passu, gelukkig maar een uurtje rijden vanaf Sost. We leggen deze rit namelijk af boven op drie lagen bagage op het dak van een minibusje! Het minibusje zit al zo vol, dat de vering geheel is doorgezakt, maar wij passen nog wel bij die vier anderen op het dak. Het busje zoeft met zeker 80 kilometer per uur over de bochtige Karakoram. We houden ons slechts vast aan de touwtjes waarmee ook de bagage is vastgesnoerd. Gevaarlijk diep is het rivierdal direct naast de weg. Maar we worden uiteindelijk veilig afgezet bij de Passu Inn. We zijn meteen verkocht, klein hotelletje, boomgaard ervoor en op de achtergrond de enorme bergpartij genaamd 'Passu Kathedraal'. We eten onze zelf geplukte appeltjes terwijl we in het zonnetje een boekje lezen. Behalve een korte verkenningstocht door het dorpje langs de rivierbedding doen we helemaal niets. 's Avonds is er een gemeenschappelijke driegangen maaltijd. Soep, rijst, dahl, chipati's, yakvlees en jellypudding toe. Tijdens de maaltijd worden de wandel- en trekkingervaringen uitgewisseld. Wij gaan het maar eens proberen met een lichte dayhike, over twee 'suspension' bruggen naar Hussaini. Om acht uur gaat iedereen naar bed. Er is niets meer te beleven en het is donker. Passu deelt de electra-voorziening met wat andere dorpen; een dag met electra wordt afgewisseld met twee dagen zonder.

Een brug te veel
Tegen alle tips in natuurlijk veel te laat begonnen. Maar het is zo koud dat ik niet graag mijn slaapzak uitkom. Uiteindelijk gaan we tegen tienen lopen. Johan heeft een wandelstok voor me gemaakt en ik moet zeggen dat dat veel lekkerder loopt. Het eerste deel van de route loopt via de Karakoram Highway. Nu moet je hier niet een echte snelweg bij voorstellen, maar een redelijk onderhouden B-weg. Het onderhoud aan de weg moet lastig zijn, met de rivieren die in het voorjaar uit hun voegen barsten en gletsjers die hun puin tot aan de weg opstuwen. Via een klein dorpje en de nodige boomgaarden komen we bij de Huinzarivier uit. De trek loopt langs de oever van de rivier, die bestaat uit oude gletsjerafzettingen. Grote bulten puin waarin amper een pad te herkennen is. Hier heb ik ook niet veel aan mijn stok, het is meer handen en voetenwerk. Er komt een moment dat we de Hunza moeten oversteken, middels een voor deze streek zeer bekende 'suspension' brug, of wel enkele staalkabels die de rivier overspannen en waar op grote afstand wat houtenplankjes doorheen zijn gevlochten. Maar de brug is nog steeds niet in zicht en ik sta op het punt om op te geven. Dan besluiten we om via de grotendeels droogliggende rivierbedding verder te lopen en dat gaat een stuk sneller. De schrik slaat me om het hart als ik de brug in zicht krijg. Het is veel erger dan ik me had voorgesteld. De planken liggen soms los of zijn half verrot. Ook zijn de onderlinge afstanden soms zo groot dat ik als een touwdanser over de kabels moet. Beide handen stevig aan de zijkabels, als die tenminste niet te ver uiteen liggen. Maar we halen de overkant gelukkig, de rest van de dag voelen wel mijn schouders lam aan, zo krampachtig heb ik aan de kabels gehangen.

Als we wat later door een gehuchtje lopen, worden we door iedereen gegroet. Ook krijgen we van een meisje allemaal appels aangeboden. Dan komt er weer een brug in zicht, want we moeten de rivier nog een keer over. Maar dit kan echt niet, vanuit de verte zie je al de loshangende kabels en planken. Hier kunnen we echt niet overheen. Als we vlakbij de brug zijn, blijkt er een tweede naast te hangen, die er iets beter uitziet. Even moed verzamelen en daar gaan we weer. Eenmaal aan de overkant, zien we hoe de lokale bevolking er overheen gaat. Grote manden met gras op de rug en zonder handen te gebruiken zijn ze er in een mum van tijd overheen. Ook het meisje van de appels komt met een volle mand over de brug. Ik herken haar en bedank haar nogmaals. Helemaal glunderend vraagt ze mijn naam en trots als een pauw blijft ze naast me lopen. Ik ben haar vriendin zegt ze. Ze geeft me zelfs haar ringetje, dat ik maar met moeite kan weigeren. Iedereen die we passeren groet ons. Nritsi, mijn vriendin, blijft naast me lopen en legt iedereen uit wie we zijn. In het dorpje Hussaini zit alle bewoners op straat, knikken ons toe en de kinderen lopen in grote scharen met ons mee. Eenmaal terug op de Karakoram neem ik afscheid van mijn vriendin en liften we terug naar Passu.

 

top

home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend