home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend prikbord

home

China 2/8

vorige / volgende

Lets Go China

Omdat we het idee hadden dat Jinghong een schattig stadje zou zijn, Mengla snel verruild voor een bus naar Jinghong. Hoewel Let's Go schrijfster Rosie Blau ons het leven daar wat aangenamer heeft gemaakt, was Jinghong naar onze begrippen niet echt schattig.

De sleeperbus naar Kunming is de volgende stap. 24 uur op een ligbed lijkt heerlijk. Maar als het dan 35 uren worden en je ligbed niet in een zitstand kan, dan is het toch wel heel erg lang.

Chinese les
Na de shock van Mengla kon alles alleen nog maar meevallen, was onze redenering. Helaas viel ook Jinghong erg tegen: Stromende regen, alleen maar Chinese straatnamen en nergens een hotel te ontdekken. Na een uur in de stromende regen te hebben gelopen heeft een medereiziger ons de weg gewezen naar de Dai Building Inn. Een mistroostige binnenplaats, met hele gammele houten hutjes op palen. Het geheel ademt een muffige en vochtige sfeer uit. Maar aangezien we geen zin hebben om verder te lopen, doen we het toch maar. Heet houten hutje naast ons blijkt te fungeren als dorm (hoe ze daar vier bedden in krijgen?!), waar ook Rosie slaapt. Zij werkt voor Let's Go-reisgidsen en schrijft een deel van het nieuw uit te brengen Let's Go China boek. Ze is erg geinteresseerd in onze informatie over Mengla en de grensovergang, want zelf heeft ze niet zo'n zin om daar helemaal naartoe te reizen. In ruil daarvoor krijgen wij nuttige informatie over prijzen, eten en leuke plaatsen. Bovendien spreekt Rosie Chinees en leert ze ons een paar erg nuttige woorden.

Het bovenbed
's Ochtens vroeg nemen we de sleeperbus. Daar hebben we over nagedacht, want je komt dan 24 uur later ook weer 's Ochtends vroeg aan. Aangezien budget-accomodatie in Kunming zeer beperkt beschikbaar is, kunnen we dan 's ochtends meteen twee bedden confisceren. Maar China zou China niet zijn als alles volgens plan zou verlopen. Op aanraden van Rosie zijn we boven gaan liggen in de sleeperbus, dan loop je namelijk niet het risico dat er vieze dingen uit de bovenbedden op je vallen (fruitschillen, rochels, sigarettenas etc). Dat blijkt een goede keuze. Gedurende de reis neemt de hoeveelheid troep in het gangpad zienderogen toe. Nu begrijpen we ook dat er plasticzakjes worden uitgereikt. Niet als kotszak, maar om je schoenen in te doen als je op je bed gaat liggen. Chinezen eten en drinken werkelijk non-stop. In elk dorpje is wel weer wat anders te koop; pinda's, mango's, brood, soep, koude rijst en gekookte eieren. Bij iedere stop gaan de Chinezen en masse inkopen doen, luid smakkend en met plastic zaskken vol koopwaar stromen ze daarna de bus weer in.

Even pauzeren.
Gezien het overmatige eetgedrag (vetzucht schijnt ook een toenemend probleem te zijn) wordt ook het toilet zeer frequent bezocht. Zoveel eetstops als er zijn, zijn er ook toiletstops. Maar buiten de eet- en toiletstops zijn er de tankstops, de waterbijvulstops (de remmen worden gekoeld vanuit een watertank op het dak), de busstationstops en de reparatiestops. Dat zou toch efficienter moeten kunnen. Toen om elf uur 's avonds de bus weer eens van achter werd opengemaakt waren wij dan ook geheel niet verrast. Lekker inslaap gevallen. Om drie uur 's nachts werden we wakker van de dieseldampen in de bus. We staan nog steeds in hetzelfde dorp. De chauffeur annex monteur heeft de bus ook van binnen openliggen. Als we buiten gaan kijken, blijkt de hele moter er ongeveer in losse onderdelen achter te liggen. In de uren die volgen, arriveren er steeds andere monteurs en brommermannetjes met nieuwe onderdelen. Tegen een uur of 7 's ochtends zijn we weer klaar voor vertrek. De juichstemming onder de Chinezen is van korte duur. Ongeveer een uur later staan we weer met panne. Nu zijn het de olieleidingen.

Om alle gemoederen rustig te houden, wordt er natuurlijk veel gestopt. De kinderen krijgen extra veel ijsjes, snoepjes en chips. De dag wordt dan ook beklonken met een giga kotsplakkaat over onze rugzakken. De ouders lijken niet van plan het op te ruimen, dus gaat de vrouw van de buschauffeur met een lapje in de weer. Als we om 8 uur 's avonds in Kunming bij het Camelia Hotel aankomen, hebben ze alleen nog maar royal suites beschikbaar...!

top

home  mail  inspirerend  kenmerkend  beeldbepalend  grensverleggend